۱۳۹۱/۰۸/۰۱
زمان زیادی تا عرضهی هیلو ۴ باقی نمانده است (یا بهتر است بگوییم عرضهی رسمی، چون ما که بازی کردیم و تمام هم شد!) و در این شماره به دلیل پیشرفت قابل توجه گرافیکی و همچنین علاقه مندی روزافزون گیمران ایرانی به فضاهای فانتزی نسبت به سالهای قبل استقبال بیشتری از این شماره خواهد شد. بنابرین در این مطلب سعی کردم نکاتی چند از ریزه کاری های این بازی را که به هیچ وجه در خود بازی آموزش داده نمیشوند برای تازه واردان به دنیای هیلو ذکر کنم, باشد که رهگشای آنان در درجه سختی افسانهای برای … (به دلیل اسپویل توسط خودم حذف شد!) باشد. بدیهی است که پیشکسوتان علاوه بر این نکات، موارد دیگری را نیز در این باب میدانند که از آنان درخواست میکنم با پستهای خود به اطلاعات من و دیگران بیفزایند.
۱) محیط اطراف را بشناسید:
در هیلو بر خلاف اکثر اول شخصهای موجود محیط بازی بسیار بزرگ طراحی شده است به طوری که اشخاصی که به مراحل خطی «ندای وظیفه» عادت دارند و همواره این بازی بوده که بهترین راه را برای آنها انتخاب کرده و تنها وظیفه شلیک را به دوش آنان سپرده، ممکن است در رویارویی با هیلو به مشکل بر بخورند. در این بازی بر خلاف هم سبکانش جز در مواردی خاص اصلا لازم نیست تمامی دشمنان موجود در یک منطقه را از میان بر دارید تا به قول معروف درب مرحله بعد باز شود! بلکه این درب از همان ابتدا باز است و این هنر شماست تا با پیدا کردن بهترین راه به این “درب” برسید. چرا که مخصوصاً در درجات سختی بالاتر کشتن تمامی دشمنان به دلیل هوش مصنوعی به شدت بالا و کمبود مهمات امکان پذیر نیست. حالا توجه شما را به نکاتی جزئیتر در رابطه با محیط اطراف جلب میکنم:
۱-۱) دشمنان اصیل این بازی یعنی «کاونانتها» با اینکه هوش مصنوعی بالا و روشهای مخصوص به خود را برای حمله دارند اما در یک مورد عاجزند و آن توانایی بالا آمدن از ارتفاعات است. پس در هنگام رویارویی با تعداد زیاد از آنان، مکانهای مرتفع و امن را بیابید و اسنایپ کردن را آغاز کنید. در مورد دشمنان جدید الورود یعنی «فوررانرها» قضیه کاملا متفاوت است چرا که تمامی آنان به نوعی قابلیت بالا رفتن از در و دیوار را دارند.
۱-۲) قایم موشک جواب میدهد. در صورتی که قابلیت آرمور غیب شدن را داشته باشید این کار راحتتر هم میشود و میتوانید با کمی دقت از کنار تمامی دشمنان عبور کرده و بدون هیچ گونه خون و خون ریزی به منطقه بعد برسید. اما دو نکته وجود دارد. غیب شدن در این بازی با کرایسیس زمین تا آسمان فرق دارد و اگر به شعاع خاصی از دشمنان نزدیک شوید آنها متوجه حضور شما میشوند پس باید از فواصل واقعا دور از کنار آنها عبور کنید و از موانع طبیعی نیز کمک بگیرید. دوم اینکه در صورت دیده شدن و به نوعی به صدا در آمدن زنگ خطر دیگر این قابلیت کار ساز نمیباشد چرا که هوشیاری دشمنان چند برابر شده و خیلی زود شما را پیدا میکنند (heartbeat sensor دارند لابد!) تنها یک راه وجود دارند آن هم استفاده از قابلیت آرمور هولوگرام است که ابتدا با آن حواس دشمنان را پرت کرده و سپس غیب شوید که پیدا کردن این دو کنار هم تقریبا غیر ممکن است.
از ذکر مواردی مثل سنگر گرفتن، استفاده از وسایل نقلیه و … معذوریم چون مطلب بسیار حرفهای میباشد. (مثلا!)
۲) سلاحها را بشناسید:
سری هیلو در زمینه سلاح یک سر و گردن از هم سبکانش بالاتر است، چرا که تنوع سلاحها محدود به ظاهر آنها نبوده و هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند و ریزه کاریهای هر سلاح در این سبک بی سابقه است. همچنین به علت کمبود مهمات در بازی مدام مجبور به تغییر سلاح هستید بنابرین باید تمامی سلاحها را به خوبی بشناسید و نمیتوانید مانند دیگر اول شخصها تنها از سلاح محبوب خود استفاده کنید .و اما نکات:

۲-۱) سلاحهای ساخت بشر در این بازی واقعاً قویتر از نمونههای فضایی آن است، پس به این خیال که مرغ همسایه غاز است سریع به دنبال سلاح از ما بهترون نروید. تنها مشکل کمبود مهمات است که برای این دسته از سلاحها بیشتر حس میشود. پس از بهترین سلاحها به درستی استفاده کنید و در مصرف آن صرفه جوی کنید.

۲-۲) Plasma Pistol شاید در نگاه اول بی استفاده به نظر بیاید زیرا هم کم دقت است و هم قدرت پایینی دارد اما کارایی این سلاح جای دیگریست. یک شلیک شارژ شدهی آن میتواند تمامی وسایل نقلیه حتا تانک و بانشیها را برای چند ثانیه از کار بیاندازد و در صورت رویت راننده به سبک جعفر در بازی ژنرال! او را کشته و وسیله را های جک کنید. همچنین شیلد دشمنان سخت جان را نیز به راحتی از بین میبرد و آنها را آسیب پذیر میکند.

۲-۳) باز هم یک سلاح به ظاهر به درد نخورد دیگر کاونانتها یعنی Needler, این سلاح خارهای صورتی رنگی به سمت دشمن شلیک میکند که قابلیت تعقیب هدف را تا حدودی دارا هستند. و اما راز مخرب این سلاح این است که در صورتی که تعداد مشخصی از آنها پشت سر هم و بدون خطا به هدف اصابت کند انفجاری رخ میدهد که اکثر دشمنان بازی در برابر آن One Shot میشوند.
همانند نکتهٔ اول از ذکر مواردی مثل شاتگان از نزدیک خوب است یا بازوکا خیلی قویست و اسنایپر دوربین دارد معذوریم!
۳) دشمنان را بشناسید:
تنوع دشمنان در این سری محدود به ظاهر نبوده و تک تک آنها استراتژی مخصوص به خود را در هنگام حمله دارند. هوش مصنوعی بالای آنها سبب میشود در بعضی موارد بدون اغراق خود را در نبرد با بازیکنان واقعی بپندارید. پس حرکات آنها را ببینید، تفاوتشان را بشناسید و با پیدا کردن نقاط ضعفشان، باشد که بازی را در بالاترین درجه سختی تمام کنید. حال به بررسی نقاط ضعف و تاکتیکهای دشمنان میپردازم:
۳-۱) کاونانت ها: دشمنان همیشگی این سری که زمزمههای مبنی بر عدم حضورشان در شمارهٔ چهارم شنیده میشد که با اعلام وجود در جای جای بازی خط بطلانی بر تمام این شایعات کشیدند. در این شماره از بازی چهار مدل اصلی از این نژاد وجود دارد که دو نوع از آنها خود به ۴ زیر شاخه تقسیم میشوند که فرق اصلی تفاوت در تجهیزات و میزان سلامتیشان میباشد. در اینجا هر کدام از این گونهها را به طور مختصر برسی میکنیم:

-گرانت: موجوداتی با قدی نیم متر، صدایی گوشخراش و بسیار ترسو، در درجه سختی افسانهای هم مشکلی ایجاد نمیکنند و با چند تیر از پا در میآیند. تنها در برخی مواقع در یک حرکت انتحاری ضامن نارنجک را میکشند و به سمت شما میدوند (این شجاعت از موجودات فوق ترسویی مانند گرانت بعید است!) که در این هنگام باید از آنها ترسید زیرا به علت جثه کوچک در شلوغیها سخت دیده میشوند و در صورت برخورد کشته خواهید شد. این را هم بدانید هیچ چیز لذت بخش تر از کشتن یک گرانت که در اثر کشته شدن دوستان خود با عجز و لابه اینسو و آنسو می دود نیست مخصوصاً هنگامی که به بالای سر جسد او بروید و با خالی کردن یک خشاب «اسالت رایفل» روی بدن نیمه جانش عصارهٔ وجودیش را از تن خارج کنید! (سازندهها با این حرکت به نوعی ادای دینی به Soldier of Fortune کردهاند.)

-جکال: همانند گرانت با قدی کوتاه ولی با سپری در دست. بسیار فرز هستند و کشتن آنها به وسیلهٔ نارنجک تقریبا غیر ممکن است زیرا به سرعت جا خالی میدهند. بهترین راه شلیک به ناحیه کوچک بی دفاع در سمت راست سپرشان میباشد که اگر درست هدف گیری کنید به علت سلامتی کم سریع از پای در میایند. استفاده از کلت پلاسمایی برای از بین بردن سپر نیز بسیار موثر است.

-الایت: فرمانده گروههای کوچک کاونانتها محسوب میشوند و در صورت کشتن آن ها نظم آن گروه به هم ریخته و گرانتها با وحشت فرار میکنند. آرمور محافظ دارند و درست در لحظه اتمام آن به اطراف جا خالی میدهند و مانند لباس شما این ارمور شارژ خواهد شد. گونهٔ Special Ops با قابلیت مخفی شدن و یک ششمیر در دست از قویترین و وحشتناکترین دشمنان بازی محسوب میشوند که حتا در درجه سختی آسان نیز با یک ضربه شما را از پا در میآورند.

-هانتر: بر خلاف شکار چیان که باید چابک و خوش اندام باشند این موجودات بسیار کند و بد هیبت اند و نام تانک برایشان برازنده تر است. همواره در دستههای ۲ تایی حمله میکنند و حملهٔ شارژ مانند و توپ دستی در صورت اصابت مستقیم با یک ضرب شما را از بین میبرد. استفاده از سلاحهای مرگبار (همانهایی که نهایتا ۴ عدد مهماتشان قابل ذخیره است) در برابرشان موثر است مخصوصاً اگر به قسمت پشت بدن آنها که ناحیه آسیب پذیرتری است شلیک شود.
اما بهترین راه استفاده از قابلیت ایجاد سپر محافظ است که میتواند شلیک توپ سبز رنگ آنها را به خودشان بر گرداند و آسیب بالایی وارد میکند.
۳-۲) فوررانر ها: دشمنان تازه وارد سری، در صورتی که خبرهای بازی را دنبال کرده باشید به طور تمام و کمال معرفی شدهاند؛ اما اگر برای جلوگیری از اسپویل شدن تا روز بازی صبر میکنید از این بخش بگذرید. بدون توضیح اضافهٔ دیگری به سراغ بررسی انواعشان میرویم:

-کراولر(crawler): موجوداتی سگ مانند که نقش گرانت ها را در ارتش فوررانرها ایفا میکنند با این تفاوت که ترسو نیستند. آسیب کمی وارد میکنند اما در شلوغیها اذیت می کنند. بهترین راه شلیک به ناحیه زرد رنگ سر آنها با سلاحی مثل بتل رایفل است.

-نایت: قویترین نوع فوررانرها که رازی تلخ در مورد گذشتهشان نهفته است. مشابه الایتهای کاونانت میباشند و سلامتی بالایی دارند. به سرعت جا خالی میدهند و درست در لحظه مرگ در یک حرکت غافل گیر کننده با سلاح سرد به سمت شما هجوم میآورند که با یک ضرب شما را از پا در خواهد آورد. نمونه همچون Special Ops الایتها دارند که قابلیت «بلینک» کردن دارد. به عنوان محافظ نوعی پرنده احضار میکنند که در ادامه به توضیح او نیز خواهیم پرداخت. به طور کلی این موجود عمل و عکس العملهای بسیار زیاد و پیچیدهای در موقعیت های متفاوت از خود نشان می دهند و نمونهٔ بارز هوش مصنوعی تمام و کامل است که در بعضی موارد از هوش برخی بازیکنان واقعی در مولتی پلیر نیز جلو میزند!
-واچر: پرنده یا به اصطلاح Drone که توسط نایتها تولید میشود و قابلیت «شیلد» کردن آنها را دارد و نارنجکهای شما را به سمت خودتان بر میگرداند، در هنگام رویارویی با آنان باید اولویت اولتان باشند زیرا در صورت حضور آنها در میدان نبرد هیچ کاری از پیش نمیبرید.

نکات در اینجا به پایان میرسد. امیدوارم که توشهٔ راهتان در رسیدن به اچیومنت “گرگ تنها” باشد اگر هم نبود اچیومنت به چه دردی میخورد و تنها خود بازی را عشق است.
با تشکر HTD_no1
نظر گذاری مساوی با تبلیغ رایگان و دوستان وقتی نظر میگذارید با ذکر سایت خود نظر خود را ارسال نمایید
نظرات شما عزیزان: