سفر به غار بیانتها؛

یادم میآید با بازی کردن The Secret of Monkey Island Special Edition بود که به دنیای بازیهای ادونچر وارد شدم؛و از همان بازی بود که عاشق این سبک بازی شدم و تصمیم گرفتم که یک ادونچرباز حرفه ای بشوم.البته در میانه راه نزدیک بود این تصمیم را رها کنم که خدا را شکر این اتفاق نیفتاد.؛ وقتی این بازی را انجام میدادم فکر میکردم بازی جدیدی است؛اما بعد از جستجوی نام این بازی تازه فهمیدم این بازی چیست، سبک ماجرایی چیست،چه قدمتی دارد و متاسفانه در حال حاضر دارد چه بلایی سرش میآید.
قبل از پیشنمایش این بازی میخواهم کمی تاریخ بگویم.اولین بازی ماجرایی تاریخ، ادونچر (با نام کامل Colossal Cave Adventure) نام داشت. این بازی که به نوعی میتوان گفت اولین بازی ماجرایی تاریخ است در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. یعنی ۳۸ سال پیش.زمانیکه تازه چهار سال از عمر اولین کنسول تاریخ میگذشت.آن موقع فقط دو سبک بازی وجود داشت؛آرکید و ادونچر. این بازی جرقه ای برای شروع و رونق گرفتن سبک ادونچر شد. در ابتدا بازی های ادونچر به صورت متنی بودند. یعنی مکانهای بازی توسط یک متن توصیف میشد و بازیکننده نیز باید با استفاده از دستورات متنی بازی را پیش میبرد. بعد از گذشت چند سال بود که بازی های ماجرایی به صورت گرافیکی و امروزی خود درآمدند. از اینجا به بعد را خلاصه میکنم: دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ دوران اوج این سبک بود.ولی چه شد که این سبک کمکم رو به خاموشیرفت. تا آن زمان همه بازیهای ادونچر دوبعدی بودند. اما در اواخر دهه ۹۰ و با موج سه بعدی شدن بازیها، سبک ادنچر هم از این موج در امان نماند و بازی های این سبک به این سمت رفتند که باعث انتقاد بسیاری از طرفداران ادونچر بود. بعد از آن سبک ماجرایی در میان سبک های دیگر گم شد.
در حال حاضر تنها چند شرکت هستند که هنوز سبک ادونچر را زنده نگه داشته اند: Daedalic Entertainment ، Pendulo Studios ، Telltale و Double Fine که در حال حاضر دو نفر از اسطوره های بازیسازی و همینطور سبک ادونچر یعنی تیم شیفر(Tim Schafer) و ران گیلبرت(Ron Gilbert) در آن حضور دارند.
خب حالا برویم به سراغ پیشنمایش! در حال حاضر شرکت دابل فاین دو بازی در دست ساخت دارد. یکی از آنها بازی The Cave است که رهبری تیم سازنده بر عهده ران گیلبرت است و دیگری که یک پروژه ادونچر کلاسیک است و بودجه آن با طرح Kickstarter جمع شده، توسط تیم شیفر در حال ساخت است.
همان طور که میدانید هنوز اطلاعاتی از پروژه تیم شیفر منتشر نشده؛پس قاعدتا این پیش نمایش،پیشنمایش بازی The Cave است! خب دیگر برویم سر اصل مطلب.
نام بازی: The Cave
سازنده: Double Fine
ناشر: Sega
پلتفرم: PC-XBOX360-PS3-Wii U
تاریخ انتشار: ژانویه ۲۰۱۳
سبک: ادونچر

همان گونه که قبلا هم ذکر شد، اولین بازی ماجرایی تاریخ، بازی “ادونچر” (با نام کامل “ماجرای غار کولوسال”) بود. ظاهرا جناب ران گیلبرت از زمانی که این بازی را انجام داده اند به جمع پیروان این بازی پیوسته اند و از همان زمان در این فکر بودهاند که یک جوری دین خود را نسبت به این بازی ادا کنند. این آرزو سال ها در دل جناب گیلبرت مانده بود تا اینکه وی به استودیوی دابل فاین ملحق شد و بهترین فرصت را برای ادا کردن دین خود پیدا کرد.اینگونه شد که ساخت بازی “غار” (The Cave) کلید خورد؛ یک بازی در یک غار اسرارآمیز با شخصیت های اسرارآمیز و داستان اسرارآمیز…
ورودی غار
بازی در یک غار میگذرد؛ یک غار مرموز و بیانتها و پرپیچوخم و سخنگو.. بله! درست خواندید؛ این غار قرار است در طی بازی حرف بزند و احتمالا نقش راوی را در طی بازی خواهد داشت و جور شخصیت های لال بازی را خواهد کشید. بله! این را هم درست خواندید!شخصیتهای بازی لال هستند.شاید با خودتان فکر کنید که مگر میشود در یک بازی ماجرایی که دیالوگ بخش مهمی از آن را تشکیل میدهد شخصیتهای بازی دیالوگ نداشته باشند؟در جواب میگویم که خیالتان راحت؛ استاد ران گیلبرت آنقدر در ساخت بازی ماجرایی مهارت دارد که بتواند بدون مشکل در آنها تغییر ایجاد کند. داشتم میگفتم؛ بازی در یک غار میگذرد؛ با هفت شخصیت( در واقع هشت شخصیت) که معلوم نیست دقیقا از کجا و چه زمانی وارد این غار شدهاند؛ اما هر کدام در این غار برای خود هدفی دارند. هنوز همژ معلوم نیست که دلیل حضور آنها در چیست. کلا اطلاعات زیادی از داستان موجود نیست؛ ران گیلبرت است دیگر! خودش مرموز است،راز جزیره میمون هم هنوز مرموز مانده،چه برسد به داستان غاری که بالفطره مرموز است.

در جستجوی غار
شما را نمیدانم؛ اما من وقتی تریلرها و تصاویر بازی را دیدم باورم نمیشد که این بازی ادونچر باشد. هرکسی که اولین بار تریلرها را دیده باشد میگوید که این بازی یک پلتفرمر دوبعدی است؛ اما استاد ران گیلبرت صراحتا اعلام میکنند که این بازی یک ادونچر کلاسیک است.نه اکشن ادونچر، نه یک پلتفرمر معمایی؛ بلکه فقط و فقط یک ادونچر کلاسیک است.
بازی هفت شخصیت قابل بازی دارد (البته در اصل هشت تا هستند؛ اما دوقلوها یکی حساب میشوند!) که در ابتدای بازی میتوانید از بین این هفت شخصیت سهتای آنها را انتخاب کنید. همچنین بازی را میتوان به صورت تکنفره یا CO-OP سه نفره انجام داد.
همان گونه که گفته شد این غار معمولی نیست و با یک غار پرپیچوخم و اسرارآمیز روبهرو هستیم. برخی از مکانهای این غار هم طوری هستند که تنها بعضی یا یکی از شخصیت ها میتواند به آنجا دسترسی داشته باشد. به همین خاطر،برای اینکه بتوانید تمام این غار مرموز را بگردید باید سه بار بازی را انجام دهید (با ترکیب متفاوتی از شخصیتها). برای مثال مکانهایی هستند که برای دسترسی به آن باید از زیر آب رد شوید که در بین شخصیت ها تنها HillBilly این توانایی را داراست.یا تنها شوالیه است که میتواند از آتش اژدها جان سالم به در ببرد. به این ترتیب در هر بار بازی کردن با مکانهای متفاوت و مکانیک های متفاوتی روبهرو میشوید. راستی خوب شد یادم آمد. هر کدام از شخصیتها یک توانایی ویژه دارند که بیشتر از این توانایی ها در مکانهای مخصوص به هر شخصیت استفاده میشود.مثلا در مکانهایی که ماجراجو به آنها دسترسی دارد و شبیه معبد هستند، پلتفرم های زیادی وجود دارد که ماجراجو میتواند به وسیله شلاقش آن را گرفته و به این ترتیب یا از روی یک تله بپرد یا به یک سکو با ارتفاع زیاد برسد. روند بازی نیز غیرخطی است و بازیکننده آزاد است تا به کجا از غار که میخواهد برود.کنترل بازی در کنسول ها به صورت کنترل مستقیم است و بیشتر حس پلتفرمر بودن بازی را انتقال میدهد. متاسفانه هنوز کنترل نسخه PC مشخص نشده است تا بفهمیم که آیا بازی مانند ادونچرهای کلاسیک در PC به صورت اشاره و کلیک کنترل میشود یا نه.

میانه غار
درباره معماهای بازی باید بگویم که با توجه به اینکه شخصیت های اصلی بازی لال هستند، به احتمال زیاد خبری از معماهای کلامی نخواهد بود؛ البته چون که شخصیت های فرعی بازی میتوانند صحبت کنند، هنوز امکانش هست که معماهای کلامی هم در بازی وجود داشته باشد. معما های بازی بیشتر از نوع کولهپشتی و مکانیکی و بعد از آن موقعیتی هستند و به نظر نمیآید که معماهای منطقی در بازی وجود داشته باشد.کولهپشتی هر شخصیت تنها به اندازه یک آیتم جا دارد که این یعنی تفکر در انتخاب آیتم و گشتوگذار بیشتر برای پیدا کردن آیتم موردنظر. همانطور که گفته شد معماهای مکانیکی هم در بازی وجود دارد؛ اینجاست که مسئله اصلی مطرح میشود. در تریلر های بازی بازی یک عنصر زیاد دیده میشود:پریدن! پریدن عنصر اصلی بازیهای سکوبازی است و این کار در بازیهای ادونچر وجود ندارد. در حالی که در تریلرهای بازی کاراکترها را بیشتر در حال پریدن میبینیم.همین مورد باعث شده که خیلیها این بازی را یک پلتفرمر بدانند.اما استاد ران گیلبرت گفته که پریدن جزو کارهای اصلی شخصیت ها نیست و به معماها وابسته است. امیدوارم همین طور باشد و یکی از اسطوره های سبک ادونچرکلاسیک این سبک را به فراموشی نبرد.

یه نور میبینم. یعنی ته غاره؟
در مورد گرافیک بازی بگویم که انتظار گرافیک در حد آنچارتد و کرایسیس نداشته باشید.گرافیک در بازی های ماجرایی هیچ موقع در اولویت نبوده. البته به اندازه ای هست که راضیتان کند. بازی با اینکه با مدل های سه بعدی ساخته شده، اما کاراکتر ها در دو بعد حرکت میکنند. گرافیک هنری بازی هم سبکی کارتونی دارد که بر طنز بازی افزوده است. مگر میشود بازیهای ران گیلبرت طنز نداشته باشند؟! محیط های بازی هم بسیار متنوع هستند.از آزمایشگاه های پیشرفته و مقبره های مرموز گرفته تا معابدی در بلندای کوهها و جنگل و خانه های متروک.
در مورد موسیقی و صداگذاری هم هنوز نمیتوان نظر قطعی داد.اما موسیقی هایی که در تریلرها شنیدهایم، بسیار زیبا بودند و کاملا با جو طنزآمیز و مرموز بازی هماهنگی دارند. امیدواریم که بازی در این بخشها هم درخشان عمل کند.

معرفی شخصیتها

مرد جنگلی (HillBilly )
این مرد جنگلی به دنبال عشق خود میگردد. توانایی ویژه وی شناکردن در آب بدون محدودیت است.

دانشمند (Scientist)
این خانم در این غار به دنبال یک کشف بزرگ برای خدمت به تمام انسانهاست. توانایی ویژه وی را نمیتوانم به طور قطعی بگویم که چیست؛ از اما از روی تریلرها میتوان حدس زد که توانایی ویژه وی مهارت استفاده از دستگاه های پیچیده و کنترل آنهاست.

راهب (Monk)
این راهب در جستجوی استاد خود است. او همچنین در این سفر به دنبال رسیدن به آرامش و افزایش قدرت ذهن خود است. توانایی وی حرکت دادن اجسام با کمک نیروی ذهن است.

ماجراجو (Adventurer)
این خانم میخواهد دو دوست گمشدهاش را پیدا کند و همچنین یک گنج باستانی را پیدا کند.توانایی ویژه وی گرفتن استفاده از شلاق برای پریدن از روی تلهها و همچنین رسیدن به سکوهایی است که در حالت عادی نمیتوان به آنها دست پیدا کرد.

شوالیه (Knight)
این مرد شجاع در جستجوی یک شمشیر با قدرتی بینظیر است. البته در میانه راه هم باید یک شاهزاده خانم را از دست یک اژدها نجات دهد. توانایی ویژه وی ایجاد یک کره محافظ برای در امان ماندن از صدمات مختلف است.

مسافر زمان (Time Traveller)
این خانم یک اشتباه کوچک کردهاند که باعث شده تا مقداری در زمان جابهجا شود. زیاد نیست؛ تنها یک میلیون سال!حال این خانم میخواهد به زمان خودش برگردد. توانایی ویژه وی رد شدن از دیوار و موانع غیرقابل عبور است.

دوقلوها (Twins)
این برادر و خواهر یتیم در جستجوی والدینی مهربان برای خود هستند. امیدوارم که آن والدین را در این غار پیدا کنند.توانایی ویژه آنها حمل کردن دو آیتم است.
این که لامپه! من تو غار گم شدم!
در حال حاضر سبک ادونچر روزگار خوشی ندارد. طرفداران این سبک دلشان برای دوران گریم فندنگو و مانکی آیلند ها تنگ شده.حال که استاد ران گیلبرت به استاد اعظم تیم شیفر در دابل فاین پیوسته و اکنون دو تن از بزرگان سبک ادونچر د کنار هم قرار گرفتهاند، خیلیها به احیای سبک ادونچر امیدوار شده اند. این بازی همه چیزش خوب است. فقط به نظر نمیآید که ادونچر باشد! اگر این بازی ادونچر نباشد دیگر تقریبا باید فاتحه سبک ادونچر را بخوانیم (البته هنوز پروژه استاد شیفر هست!) اگر هم این بازی ادونچر باشد پس بدانید که این بازی قطعا تکانی به این سبک و صنعت بازیهای رایانهای خواهد داد. اگر دلتان برای یک ادونچر کلاسیک ناب (یا یک پلتفرمر ناب!) لک زده، اگر به طنز در بازی ها عشق میورزید، اگر میخواهید معماهای فسفرسوز را تجربه کنید و در انتها اگر میخواهید ماجرای یک غار مرموز را بشنوید باید حداقل ۱۵ روز دیگر صبر کنید. ما هم به همراه منتظر میمانیم؛ منتظر شنیدن ماجرای یک غار مرموز…
سید مجتبی محمودی
(Gish2012)
- The Cave
سازنده: Double Fine Productions
ناشر: Sega
سبک: ماجرایی
تاریخ عرضه: ۲۰۱۳ January – دی، بهمن ۱۳۹۱
پلتفرم ها: PC, PS3, Xbox 360, Wii U
نظر گذاری مساوی با تبلیغ رایگان و دوستان وقتی نظر میگذارید با ذکر سایت خود نظر خود را ارسال نمایید
نظرات شما عزیزان: